Podejmowanie decyzji odnośnie dalszej edukacji
dla wielu uczniów jest nie lada wyzwaniem.
Na pomoc spieszy… Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna!
W celu poznania, na czym ta pomoc polega,
zamieszczamy najczęściej stawiane nam,
doradcom zawodowym, pytania i zamieszczamy
udzielane przez nas odpowiedzi.
– W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej prowadzone są badania predyspozycji edukacyjno-zawodowych. Dla kogo są przeznaczone i do czego służą?
Badania przeznaczone są dla młodzieży zainteresowanej własnym rozwojem osobistym, trafnym i świadomym zaplanowaniem swojej edukacji. Pierwszą i najważniejszą decyzję zawodowa podejmuje uczeń kończący gimnazjum i szkołę podstawową. W praktyce często koncentruje się on na wyborze szkoły. Tymczasem prawidłowość jest taka, iż najpierw powinien wybrać zawód, to znaczy wiedzieć (choćby w przybliżeniu), co chce robić w przyszłości i mieć jakąś wizję przyszłej pracy, a dopiero później zastanawiać się nad tym, które szkoły mogą mu umożliwić realizacje zawodowych planów. Decydowanie o tak ważnych, życiowych celach nie jest łatwe. Badania, o których rozmawiamy, umożliwiają zdiagnozowanie przydatności zawodowej, dzięki czemu uczniowi łatwiej jest określić obszar przyszłej aktywności zawodowej i zaplanować naukę- wybrać profil czy kierunek kształcenia w szkole ponadpodstawowej, ustalić przedmioty na egzamin maturalny, kierunek kształcenia na studiach wyższych.
– Czy młodzież chętnie korzysta z takich badań?
Z siedleckich szkół zgłasza się wielu uczniów na badania preferencji i predyspozycji zawodowych. Takie są doświadczenia naszej Poradni.
– Co powinien zrobić uczeń, aby wykonać takie badanie?
W przypadku uczniów niepełnoletnich, wykonanie takich badań należy najpierw skonsultować z rodzicami,ponieważ potrzebna jest ich pisemna zgoda na udzielenie przez Poradnię takiego rodzaju pomocy. Następnie wystarczy zadzwonić do sekretariatu Poradni pod numer: 025 794 33 04 i poprosić o terminy badań.
Uczeń pełnoletni może sam zdecydować o korzystaniu z tego rodzaju pomocy.
– Co jest ważne przy planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej?
Trafne i świadome określenie kariery edukacyjno-zawodowej wymaga dobrego rozpoznania siebie w odniesieniu do czynników, takich jak: uzdolnienia ogólne i kierunkowe, zainteresowania szkolne, pozaszkolne i zawodowe, cechy osobowościowe (w tym cechy charakteru, cenione wartości, aspiracje), stan zdrowia. Potrzebna jest także wiedza o rynku pracy- jakie w ogóle są zawody i jakie są tendencje rynku pracy, czyli orientacja, w których zawodach będzie utrzymywało się zatrudnienie lub wzrastało, ważna jest orientacja w czynnikach warunkujących zatrudnialność. Niezbędne dla ucznia są informacje o ścieżkach edukacyjnych – typach szkół, profilach i kierunkach kształcenia w szkołach i uczelniach wyższych.
– Z jakiej pomocy mogą korzystać uczniowie w szkole?
Szkoły wspieramy poprzez realizowanie na terenie szkół warsztatów doradczych , w których uczestniczą całe zespoły klasowe. Prowadzimy w szkołach także indywidualne porady i konsultacje dla uczniów.
– Co doradcom daje największą satysfakcję w pracy?
Dużo zadowolenia przynoszą nam informacje zwrotne od osób, z którymi pracujemy lub pracowałyśmy, sytuacje, gdy uczeń na koniec pracy stwierdza, iż będzie mu łatwiej decydować o sobie, podejmować decyzje, że wszystko mu się rozjaśniło. Największą satysfakcję dają jednak spotkania- najczęściej okazjonalne, przypadkowe- z klientami, którzy są w trakcie realizacji swojego planu edukacyjnego i zawodowego lub już podjęli pracę i spotykając po wielu latach mówią: „dobrze mi poszło, udało mi się, dobrze jest być dobrym w tym, co się robi ”.
– Jakie są marzenia doradców zawodowych?
Największym życzeniem doradców zawodowych jest osiąganie wysokiego poziomu dobrostanu, czyli zadowolenia ze swojego życia przez osoby, którym pomagamy. To jest sensem naszej pracy.