PROCEDURA POSTĘPOWANIA DIAGNOSTYCZNEGO W KIERUNKU SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ (DYSLEKSJA, DYSORTOGRAFIA, DYSGRAFIA, DYSKALKULIA) W PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SIEDLCACH
- Zgłoszenia na badania diagnostyczne do Poradni pod kątem występowania specyficznych trudności w uczeniu się dokonują rodzice, opiekunowie prawni bądź pełnoletni uczniowie.
- Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się wymaga przeprowadzenia badania psychologicznego, pedagogicznego a niekiedy i logopedycznego, które obejmują kilka wizyt.
- Na diagnozę niezbędne jest dostarczenie:
- informacji ze szkoły (według opracowanego przez specjalistów Poradni odpowiedniego wzoru) zawierającej opis poziomu osiągnięć ucznia, jego trudności i niepowodzeń szkolnych a także informacji o uczestniczeniu ucznia w zajęciach z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ich przebiegu i uzyskanych efektach,
W przypadku uczniów szkół ponadpodstawowych konieczne jest dołączenie wniosku dyrektora szkoły zaopiniowanego przez radę pedagogiczną zawierającego uzasadnienie konieczności przeprowadzenia badań w kierunku występowania specyficznych trudności w uczeniu się.
- do wglądu wybranych zeszytów szkolnych, prac klasowych bieżących oraz z wcześniejszych lat nauki, a także opinii wydanych wcześniej przez inne poradnie (jeśli została taka wydana),
- materiałów dokumentujących pracę własną ucznia (jeżeli uczeńpracował samodzielnie lub pod opieką rodziców bądź pedagoga w szkole w zakresie czytania/ ortografii/matematyki).
- Rodzic może być również poproszony, w zależności od potrzeb, o przedstawienie zaświadczenia od lekarza specjalisty: neurologa/laryngologa/okulisty wykluczające podłoże neurologiczne czy wpływ wad zmysłu (wzroku, słuchu) na występowanie trudności szkolnych.
- W pierwszym etapie edukacyjnym szkoły podstawowej (kl. I-III) stwierdza się jedynie ryzyko dysleksji/dyskalkulii. Ostateczna diagnoza występowania specyficznych trudności w uczeniu się dokonywana jest dopiero na II etapie edukacyjnym w przypadku utrzymywania się trudności w nauce, pomimo systematycznej i udokumentowanej, co najmniej półrocznej, pracy terapeutycznej ucznia.
- W przypadku diagnozy dyskalkulii proces diagnostyczny wymaga kilku spotkań diagnostycznych na kolejnych etapach edukacyjnych oraz kilkuletniej pracy wyrównawczej w zakresie umiejętności matematycznych.
- Uczeń, który nie pracował nad trudnościami w pisaniu/czytaniu/liczeniu i nie otrzymywał do tej pory żadnej pomocy w tym kierunku zobowiązany jest podjąć pracę wyrównawczą i terapeutyczną w formie:
- samodzielnej pracy w domu pod kierunkiem rodziców zgodnie z wskazówkami, otrzymanymi podczas diagnozy pedagogicznej,
- czy też dodatkowych zajęć w szkole (np. korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych) lub w Poradni.
Po wykonaniu zaleconej pracy uczeń zgłasza się na badanie kontrolne.
- Na badaniu kontrolnym pedagog Poradni dokonuje oceny efektywności podjętej przez ucznia pracy terapeutycznej na podstawie dostarczonych na badanie materiałów obrazujących pracę terapeutyczną ucznia, opinii ze szkoły zawierającej ocenę jego umiejętności i przejawianych trudności sporządzonej przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem.
- Na podstawie wyników diagnozy można stwierdzić specyficzne trudności w uczeniu się lub też inne przyczyny zgłoszonych trudności w zakresie pisania/czytania/liczenia.
- Opinia stwierdzająca specyficzne trudności w uczeniu się jest ważna cały okres kształcenia ucznia w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Oprócz wskazania do objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, jest również podstawą do dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty/egzaminu maturalnego/ zawodowego.