Dysleksja

Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbywają się w dniach 2-6 października pod hasłem „Uczeń z dysleksją w cyfrowym świecie”.

W dniu 5 października, zgodnie z ustaleniami Europejskiego Towarzystwa Dysleksji, będzie szczególnie wyróżniony

Dzień Świadomości Dysleksji.

XXI w. można scharakteryzować jako czas mediów, a ich obecność w życiu najmłodszych nie budzi dziś żadnych wątpliwości. Nowoczesne technologie są obecnie również nierozerwalnym elementem w szeroko rozumianej przestrzeni edukacyjnej. Dla dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych mogą stanowić dodatkową trudność, ale też być wyzwaniem i ułatwieniem w pokonywaniu ich trudności. Stwarzają bowiem nowe możliwości w pracy z uczniami z dysleksją: wspomagają diagnozę, terapię i korekcję zaburzeń. Programy komputerowe lub praca online na specjalnie do tego przeznaczonych stronach internetowych pomagają usprawniać zaburzone funkcje, tj. doskonalić sprawności językowe, percepcyjno- -motoryczne, koordynację wzrokowo-ruchową oraz koncentrację uwagi. Profesjonalnie przygotowane i dobrane oprogramowanie może spełniać funkcje terapeutyczne i edukacyjne, wychodząc naprzeciw indywidualnym potrzebom ucznia i zaleceniom terapeuty. Wykorzystanie komputera pozwala na wielokrotne powtarzanie i ćwiczenie danej sprawności, przy odpowiednim doborze poziomu trudności.

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji 2023

C zy moje dziecko ma dysleksję?

Symptomy dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym:

  • opóźniony rozwój mowy
  • trudności z wymawianiem dłuższych słów
  • ubogie słownictwo i przekręcanie wyrazów
  • kłopoty z rymowaniem i uczeniem się na pamięć wierszyków i piosenek
  • problem z zapamiętywaniem różnych nazw, cyfr, dni tygodnia
  • trudności z zapamiętaniem kolorów i kształtów
  • kłopoty w orientacji w przestrzeni i w schemacie ciała
  • niechęć do budowania z klocków, układania puzzli, małe sukcesy w tej dziedzinie
  • problem z ubieraniem się, zapinaniem guzików i suwaków

Symptomy dysleksji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym:

  • kłopoty z dzieleniem na sylaby i rozróżnianiem głosek w wyrazach
  • problemy z poprawnym wymawianiem wielosylabowych słów
  • mała precyzja ruchów dłoni, nieumiejętność wiązania kokardki, cięcia nożyczkami po śladzie
  • nieprawidłowy uchwyt kredki lub narzędzia pisarskiego
  • nieprawidłowy kierunek kreślenia linii i liter
  • problem z rysowaniem i odtwarzaniem szlaczków
  • mylenie liter kształtopodobnych (m-n-u, p-b-d-g, l-ł-t)
  • słaba orientacja w przestrzeni (nad, pod, za, obok) i w czasie (pory dnia)
  • słabe zapamiętywanie liter, cyfr i kształtów geometrycznych
  • ubogie słownictwo
  • liczne błędy gramatyczne
  • niskie różnicowanie głosek podobnie brzmiących (z-s, g-k, p-b, t-d)
  • nieestetyczne próby pisania
  • niska sprawność ręki piszącej
  • brak ustalonej stronności ciała i dominującej ręki
  • kłopot z opanowaniem zegara
  • niska koordynacja ruchowa
  • problem z nauczeniem się jazdy na rowerze i łapaniem piłki
  • kłopoty z uczeniem się sekwencji (wierszyki, dni tygodnia, miesiące)

Symptomy dysleksji u dzieci starszych (9–12 lat)

  • trudności z płynnym czytaniem
  • trudności z rozumieniem czytanych treści
  • wolne tempo dekodowania wyrazów
  • mylenie liter w wyrazach
  • nieortograficzny zapis wyrazów
  • mylenie znaków i cyfr w matematyce
  • kłopoty z podstawianiem do wzoru
  • trudności w nauce geometrii i poruszaniu się na mapie
  • problem z nauczeniem się tabliczki mnożenia
  • zapominanie bieżącej daty i dnia tygodnia
  • mała organizacja własna („roztrzepanie”)
  • zapominanie o zadaniach domowych, klasówkach i sprawdzianach
  • niska umiejętność wypowiadania się na piśmie (np. lakoniczne wypracowania)
  • mylenie lewej i prawej strony
  • mała orientacja na zegarze
  • kłopoty z powiedzeniami i przysłowiami
  • nieestetyczny zapis w zeszytach
  • niska samoocena z powodu słabych osiągnięć w szkole

Symptomy dysleksji u młodzieży

  • wolne tempo czytania i nadal brak płynności
  • nieprawidłowe odczytywanie słów lub całych informacji
  • dalsze trudności w poprawnym zapisie słów
  • nieestetyczne pismo, czasami zupełnie nieczytelne
  • kłopoty z planowaniem, organizacją i układaniem w sekwencje
  • nieumiejętność streszczania tekstu i selekcji informacji
  • zwięzłe wypowiedzi pisemne (krótkie, nierozwinięte wypracowania, czasem nie na temat)
  • trudności z robieniem notatek i przepisywaniem z tablicy
  • unikanie zadań związanych z czytaniem i pisaniem
  • słaba pamięć, wolne zapamiętywanie nowych treści
  • mylenie niektórych liter lub wyrazów
  • kłopot z szybkim nazywaniem przedmiotów lub przypominaniem sobie informacji
  • mylenie znaków i symboli (matematyka, fizyka, chemia)
  • słaba orientacja na mapie i w przestrzeni
  • niska samoocena z powodu powolnych postępów