Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbywają się w dniach 2-6 października pod hasłem „Uczeń z dysleksją w cyfrowym świecie”.
W dniu 5 października, zgodnie z ustaleniami Europejskiego Towarzystwa Dysleksji, będzie szczególnie wyróżniony
Dzień Świadomości Dysleksji.
XXI w. można scharakteryzować jako czas mediów, a ich obecność w życiu najmłodszych nie budzi dziś żadnych wątpliwości. Nowoczesne technologie są obecnie również nierozerwalnym elementem w szeroko rozumianej przestrzeni edukacyjnej. Dla dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych mogą stanowić dodatkową trudność, ale też być wyzwaniem i ułatwieniem w pokonywaniu ich trudności. Stwarzają bowiem nowe możliwości w pracy z uczniami z dysleksją: wspomagają diagnozę, terapię i korekcję zaburzeń. Programy komputerowe lub praca online na specjalnie do tego przeznaczonych stronach internetowych pomagają usprawniać zaburzone funkcje, tj. doskonalić sprawności językowe, percepcyjno- -motoryczne, koordynację wzrokowo-ruchową oraz koncentrację uwagi. Profesjonalnie przygotowane i dobrane oprogramowanie może spełniać funkcje terapeutyczne i edukacyjne, wychodząc naprzeciw indywidualnym potrzebom ucznia i zaleceniom terapeuty. Wykorzystanie komputera pozwala na wielokrotne powtarzanie i ćwiczenie danej sprawności, przy odpowiednim doborze poziomu trudności.
Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji 2023
C zy moje dziecko ma dysleksję?
Symptomy dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym:
- opóźniony rozwój mowy
- trudności z wymawianiem dłuższych słów
- ubogie słownictwo i przekręcanie wyrazów
- kłopoty z rymowaniem i uczeniem się na pamięć wierszyków i piosenek
- problem z zapamiętywaniem różnych nazw, cyfr, dni tygodnia
- trudności z zapamiętaniem kolorów i kształtów
- kłopoty w orientacji w przestrzeni i w schemacie ciała
- niechęć do budowania z klocków, układania puzzli, małe sukcesy w tej dziedzinie
- problem z ubieraniem się, zapinaniem guzików i suwaków
Symptomy dysleksji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym:
- kłopoty z dzieleniem na sylaby i rozróżnianiem głosek w wyrazach
- problemy z poprawnym wymawianiem wielosylabowych słów
- mała precyzja ruchów dłoni, nieumiejętność wiązania kokardki, cięcia nożyczkami po śladzie
- nieprawidłowy uchwyt kredki lub narzędzia pisarskiego
- nieprawidłowy kierunek kreślenia linii i liter
- problem z rysowaniem i odtwarzaniem szlaczków
- mylenie liter kształtopodobnych (m-n-u, p-b-d-g, l-ł-t)
- słaba orientacja w przestrzeni (nad, pod, za, obok) i w czasie (pory dnia)
- słabe zapamiętywanie liter, cyfr i kształtów geometrycznych
- ubogie słownictwo
- liczne błędy gramatyczne
- niskie różnicowanie głosek podobnie brzmiących (z-s, g-k, p-b, t-d)
- nieestetyczne próby pisania
- niska sprawność ręki piszącej
- brak ustalonej stronności ciała i dominującej ręki
- kłopot z opanowaniem zegara
- niska koordynacja ruchowa
- problem z nauczeniem się jazdy na rowerze i łapaniem piłki
- kłopoty z uczeniem się sekwencji (wierszyki, dni tygodnia, miesiące)
Symptomy dysleksji u dzieci starszych (9–12 lat)
- trudności z płynnym czytaniem
- trudności z rozumieniem czytanych treści
- wolne tempo dekodowania wyrazów
- mylenie liter w wyrazach
- nieortograficzny zapis wyrazów
- mylenie znaków i cyfr w matematyce
- kłopoty z podstawianiem do wzoru
- trudności w nauce geometrii i poruszaniu się na mapie
- problem z nauczeniem się tabliczki mnożenia
- zapominanie bieżącej daty i dnia tygodnia
- mała organizacja własna („roztrzepanie”)
- zapominanie o zadaniach domowych, klasówkach i sprawdzianach
- niska umiejętność wypowiadania się na piśmie (np. lakoniczne wypracowania)
- mylenie lewej i prawej strony
- mała orientacja na zegarze
- kłopoty z powiedzeniami i przysłowiami
- nieestetyczny zapis w zeszytach
- niska samoocena z powodu słabych osiągnięć w szkole
Symptomy dysleksji u młodzieży
- wolne tempo czytania i nadal brak płynności
- nieprawidłowe odczytywanie słów lub całych informacji
- dalsze trudności w poprawnym zapisie słów
- nieestetyczne pismo, czasami zupełnie nieczytelne
- kłopoty z planowaniem, organizacją i układaniem w sekwencje
- nieumiejętność streszczania tekstu i selekcji informacji
- zwięzłe wypowiedzi pisemne (krótkie, nierozwinięte wypracowania, czasem nie na temat)
- trudności z robieniem notatek i przepisywaniem z tablicy
- unikanie zadań związanych z czytaniem i pisaniem
- słaba pamięć, wolne zapamiętywanie nowych treści
- mylenie niektórych liter lub wyrazów
- kłopot z szybkim nazywaniem przedmiotów lub przypominaniem sobie informacji
- mylenie znaków i symboli (matematyka, fizyka, chemia)
- słaba orientacja na mapie i w przestrzeni
- niska samoocena z powodu powolnych postępów