Coraz cieplej na dworze…. zapraszamy do zabawy…

Gry podwórkowe i zabawy na dworze.

Większość z nas pamięta zabawy na dworze jeszcze ze swojego dzieciństwa, kiedy to głównie tam spędzało się czas z rówieśnikami. Dziś w dobie komputerów, tabletów, telefonów komórkowych i telewizji zabawy na świeżym powietrzu nie są już tak oczywistą formą spędzania czasu. Jednak mądrzy rodzice nie zapominają o tym, by nauczyć dzieci podwórkowych zabaw, w które sami się bawili. Zabawy ruchowe sprawiają, że kształtuje się poczucie równowagi, sprawność mięśni, precyzja ruchów, zręczność. Do tego dziecko rozładuje nagromadzoną energię. To polepszy też jego zdrowie, sen i apetyt. Swobodny, wszechstronny ruch to też sposób na zapobieganie wadom postawy.

Oto pomysły na indywidualne zabawy podwórkowe, które będą idealne w ciepłym, nadchodzącym sezonie, a szczególnie w wakacje:

  • Rysowanie kredą po chodniku czy kijem na piasku – pozwala rozwijać kreatywność, ćwiczy motorykę, a jednocześnie jest cichą zabawą, pozwalającą się zrelaksować.
  • Skoki na skakance – mniejsze dzieci mogą przeskakiwać przez skakankę ułożoną na ziemi, a później uczyć się najprostszych skoków. Starsze z kolei mają wiele możliwości zabawy ze skakanką – m.in. różne techniki skoków w przód i tył, przemieszczanie się połączone ze skokami na skakance czy bicie swoich rekordów w ilości wykonanych skoków.
  • Zabawy z piłką – turlanie piłki nogą lub ręką, rzucanie i łapanie piłki, slalom z piłką, rzuty piłką do celu, kopanie do bramki (np. z patyków lub wyznaczonej kamieniami).
  • Turlanie się po trawie, wspinanie na pnie i głazy, skakanie w kałużach, czyli wykorzystywanie przyrody jako naturalnego placu zabaw.
  • Zabawy w detektywa – rozpoznawanie, czyje ślady widać na ziemi, szukanie piór różnych ptaków, nasłuchiwanie różnych odgłosów.
  • Puszczanie latawca, najlepiej wykonanego razem z dzieckiem w domu. Jednak zabawa ta wymaga odpowiednich warunków i wystarczająco silnego wiatru, warto więc wcześniej sprawdzić prognozy, by nie zniechęcić dziecka słabym efektem zabawy.
  • Chodzenie po krawężniku – świetne ćwiczenia na równowagę, do wykorzystania przy każdym spacerze.
  • Chodzenie boso – trawa, piasek, kamyczki – stymulacja dla małych stóp.
  • Gra w piłkę – nożną, do celu, siatkówka.
  • Przechodzenie przez linę – nie takie proste jak się wydaje, a bardzo fajne ćwiczenie. Do tej zabawy też może przydać się chusta – wystarczy zawiązać między drzewami, krzesłami, tak by była odpowiednio naprężona. Na wysokości dostosowanej do możliwości dziecka.
  • Hamak, huśtawka – dzieci lubią być bujane, huśtane. Można pójść na plac zabaw, a można samemu zawiązać chustę np. pomiędzy dwoma drzewami, pod stołem itp.
  • Rower, hulajnoga – rowerek to świetny sposób na kształtowanie dużej motoryki. Podobnie hulajnoga, wpłynie na koordynację i rozwój sprawności motorycznej.

Zabawy w piaskownicy:

  • piasek stymuluje rozwój fizyczny – dziecko ćwiczy małą i dużą motorykę. Maluch kopie, przesiewa piasek, bawi się łopatką, pracując nad mięśniami. Poprawia się też koordynacja oko-ręka i zdolności manipulowania przedmiotami. Napełniajcie foremki, wysypujcie, przesypujcie piasek z foremek, stawiajcie babki. To usprawni czynności manipulacyjne i jest doskonałą okazją do pobudzenia wyobraźni.
  • piaskownica kształtuje też zmysł dotyku, umożliwia poznawanie różnych faktur.
  • zabawy w piaskownicy wpływają pozytywnie na umiejętności społeczne. Współpracując z innymi dziećmi maluch mierzy się z prawdziwymi problemami – uczy się sztuki negocjacji, dzielenia się zabawkami, czasem rozwiązywania pierwszych konfliktów. Nawiązuje nowe znajomości. Może gotować, bawić się w sklep, kopać tunele, zbudować dom.
  • kiedy dodasz do piasku miarki, kubki, różne rodzaje pojemników – o różnych kształtach, wadze – zapewnisz dziecku świetną lekcję matematyki. Zabawa da dziecku pojęcie gęstości, objętości, ciężaru.
  • piaskownica to też dobra okazja do rozwijania umiejętności mowy – to nie tylko szansa na rozmowę o używanych akcesoriach, możesz wykorzystać piasek do nauki liter, wyrazów, imion pisanych na piasku.

Opracowała: mgr Beata Piotrowska